Що таке комплаєнс та чи важливо його впроваджувати під час війни українському бізнесу?
Комплаєнс – це відповідність певним стандартам та вимогам, в тому числі й законним нормам. Тобто нести відповідальність за ведення свого бізнесу, як внутрішньодержавну діяльність, так і зовнішню.
Попит на комплаєнс-культуру виник починаючи з 2016 року на тлі боротьби з незаконним відмиванням грошей і боротьбою з корупцією та набирає оберти, тим паче сьогодні.
Основний ризик для нашої економіки та для іноземних інвесторів - це корупція, шахрайство, рейдерство, недобросовісна конкуренція, тіньовий ринок праці та інше.
Тому прискоренне занурення у сферу комплаєнс-культури підтримується не тільки регулюванням держави, а й вимогами зовнішніх бізнес-партнерів та вимогами до українського виробництва і постачальників.
В сучасних умовах український бізнес похитнувся. Всі напрямки бізнесу, від малого до великого, шукають шляхи для розширення горизонтів ринку , здебільшого шукаючи:
- партнерства із західними компаніями;
- грантової закордонної підтримки;
- отримання кредитної допомоги тощо.
В умовах війни західні компанії стали ще більш обережними у відносинах з резидентами України. Вони почали ретельно перевіряти бенефіціарів та походження їх коштів та коштів компаній.
Обов'язково перевіряється на пов'язаність компаній з публічними особами та корупційні схеми.
Комплаєнс проходять як юридичні особи, так і фізичні. Це треба також брати до уваги.
Найчастіше вони зтикаються з початковим комплаєнсом в банках при відкритті рахунків, а потім здійснення операцій по них.
Також процедуру комплаєнсу запроваджують:
• страхові компанії,
• нотаріуси,
• великі трейдингові компанії, які при укладенні договорів хочуть впевнитися, що не мають справу з відмиванням брудних коштів.
Наразі це стандартна процедура в будь-яких державних органах за кордоном.
Які є конкретні приклади комплаєнс-процедури сьогодення в Україні?
На сьогоднішній день найпоширенішим проблемним моментом для фізичних осіб є законність походження в них їхнього статку.
Буває часте запитання: «Як пояснити подарунок компанії від постійного клієнта?».
Хабар чи подарунок можуть бути оціночними поняттями. Наприклад, за кордоном дуже важко пояснити чому сторонні один одному особи взагалі що-небудь дарують. Вони автоматично вважають це хабаром чи «відкатом».
З досвіду нашого адвокатського бюро на пам’яті такий приклад: клієнту, фізичній особі, необхідно пояснити банку звідкіля в нього 10 млн. грн. готівкою й розблокувати рахунок. Сам він цього зробити не може.
Ми за нього зібрали всю інформацію й з’ясували, що в нього протягом 27 років були продажі нерухомості, автомобілей й корпоративних прав.
Зібравши з архіву всі відповідні документи ми показали, що це гроші, котрі клієнт просто зберігав й нікуди не вкладав.
Таким чином, ми довели законність статків клієнта та його рахунки були розблоковано.
Щоб попередити такі ризики, як на прикладі блокування рахунків, важливо від початку впроваджувати комплаєнс-культуру у вашу діяльність.
Хто виступає відповідальним в компанії за комплаєнс?
Комплаєнс – контроль ведуть певні спеціальні співробітники компанії, або й цілі відділи, або служби (здебільшого в великих компаніях), на яких покладена відповідальність за це. Вони контролюють, щоб всі дії компанії відповідали чинному законодавству й слідкують за репутаційними моментами.
Якщо компанія не має змогу тримати окремий відділ для керування комплаєнсом, відповідальними особами можуть бути:
- керівництво;
- фінансовий директор/бухгалтер;
- юридична фірма у віддаленій співпраці (аутсорсинг).
Чим загрожує відсутність комплаєнс-контролю?
Якщо за запитом не надається чинним порядком вся інформація, або вона не відповідає з точки зору законності, юридична або фізична особа НЕ МОЖЕ:
- отримати необхідний кредит або іншу банківську послугу;
- проводити будь-які операції за рахунками;
- розблокувати корпоративні або особисті рахунки;
- отримати необхідний грант чи інвестиції на розвиток або втілення певного проєкту (в разі подачі документів на грантову підтримку)
А також, окрім цього:
- адмінштрафи;
- санкції до посадових осіб;
- скасування ліцензії;
- призначення виїзних перевірок тощо.
Для чого ще можна задіяти комплаєнс-процедури?
До того ж така процедура буде дуже доречною, якщо ви вирішили об’єднатися і з вітчизняною компанією. Впевнитися, що ви не потрапите в халепу, необхідно до моменту злиття, адже наслідки можуть бути дуже критичними в подальшій роботі.
Замисліться щодо вашого бізнесу: можливо комплаєнс стане для вас конкурентною перевагою на шляху успіху!
Наше адвокатське бюро «Герман і партнери» надає якісну підтримку в цьому питанні та допоможе вам підготуватись до комплаєнс-перевірки чи допоможе перевірити та попередити помилку у співпраці з недоброчесними партнерами. Це додаткова поміч в уникненні певних ризиків.
Отримати консультацію можна за контактами:
тел: +38 (095) 685 05 83
+38 (068) 560 92 97